Annie Leibovitz. Women: New Portraits at Fabbrica Orobia 15

by Bernardo Ricci Armani 1 comment
Annie Leibovitz. Women: New Portraits at Fabbrica Orobia 15

Milan (Italy). Yesterday I visited the Annie Leibovitz exhibition “Women: New Portraits” at the Fabbrica Orobia 15, inthe southern part of Milan (not far from the Fondazione Prada).

Very frankly speaking, the exhibition itself did not excite me very much: the portraits were too close to each other, arranged along the same wall in four rows, and this caused a considerable overcrowding in front of them. This is a little bit ironic considering the large amount of space available here at the Orobia factory, with its 3,000 square meters of covered area! Some other images, including historical ones such as Patty Smith or Queen Elizabeth II, were projected on a big screen, preventing the viewer to feel the emotion given by the proximity to a printed photo.

At the center of this former factory with its industrial architecture dating back to 1920s, there was a long table with several photography books (most of them of the same Annie Leibovitz) and armchairs where people could relax and read: an original solution appreciated by the public.

At the end, instead of watching the show, I found myself photographing the surreal atmosphere given by this place, and I must say that I liked. But my conclusion is that I would not recommend this exhibition.


Milano. Sono stato a vedere la mostra di Annie Leibovitz, dal titolo “Women: New Portraits” presso la Fabbrica Orobia 15, nella zona sud di Milano (vicino alla Fondazione Prada).

La mostra non mi ha esaltato, devo dirlo molto sinceramente: i ritratti erano troppo vicini tra loro, disposti su quattro file fino al pavimento, e questo causava un notevole affollamento. Un po’ paradossale se si considera l’ampiezza dello spazio a disposizione all’interno della Fabbrica Orobia con i suoi 3,000 metri quadrati di superficie coperta! Altre immagini, comprese alcune storiche, come quelle di Patty Smith, o della Regina Elisabetta II, venivano proiettate su un maxi-schermo, togliendo all’osservatore l’emozione che la prossimità della foto stampata riesce a dare.

Al centro della grande Fabbrica con la sua architettura industriale risalente al 1920, si trova un lungo tavolo con molti libri di fotografie (la maggior parte dei quali della stessa Annie Leibovitz) e delle poltrone dove poterli consultare liberamente: una scelta originale che il pubblico ha dimostrato di gradire.

Alla fine, invece che guardare la mostra, mi sono ritrovato a fotografare l’atmosfera un po’ surreale di questo posto, e devo dire che l’insieme degli ambienti mi è piaciuto. Ma è una mostra che non mi sento di consigliare.

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